Friday, February 26, 2016

Impressionism

Impressionism - 19.saj lõpp.
impressionism oli 19. sajandi maalikunsti vool, mis sai alguse 1860. aastatel oma kunstinäitusi korraldama hakanud Pariisi kunstnike vabast ühendusest.
Vool sai nime Claude Monetmaali "Impression, soleil levant" ("Impressioon. Tõusev päike") järgi. Sõna "impressionism" laskis kogemata käibele kunstikriitik Louis Leroy, kes kasutas seda ühes satiirilises retsensioonis väljaandes Le Charivari.
Impressionismi ideed levisid kujutavast kunstist muusikasse ja kirjandusse, nii et tekkisid impressionism muusikas ja impressionism kirjanduses.
Impressionistlikule maalikunstile on iseloomulikud muuhulgas nähtavad pintslitõmbed, heledad värvid, avatud kompositsioon, rõhuasetusvalgusele ja selle muutumisele, igapäevased teemad ja ebatavalised rakursid.
Impressionismiks nimetatakse ka selle stiili hilisemaid jäljendusi. (https://et.wikipedia.org/wiki/Impressionism)
MAALIKUNST

EDOUARD MANET (1832-1883)
Edouard Manet ennast ise kunagi impressionistiks ei pidanud, tal oli aeg-ajalt impressionistidega tihedaid kokkupuuteid ja ta esines koos nendega näitustel. Manet segas endiselt värve paletil (kasutas varjudes musta ja eelistas tasapinnalist maalimislaadi ning selgeid piirjooni). Peateemaks olid inimesed.
Manet võitles kuni surmani ametliku tunnustuse eest, kuid avalikkusele jäi ta pikka aega mõistatuseks. Nooretele impressionistidele avaldas aga mõju tema tööde kaasaegne temaatika, sageli ka hele ja särav koloriit ning heledate ja tumedate pildiosade ilma üleminekuta kõrvutamine.
Napoleon III andis loa kunstinäituse korraldamiseks, mis sai nimeks Salon des Refusès- Hüljatute Salong,


Eine murul, Manet, Pariis
(Põhjustas skandaali; väljendab kriitikat tolle aja mütoloogiahulluse suhtes; süžee laenas renessansiaja kunstnikelt, kus alasti olevused olid nümfid ja jumalad. Sellisel kujul alasti naisekeha kujutamist peeti solvavaks ja väärituks.)
Olympia, Manet, Pariis
(Kui kujutatud oleks nümfi või jumalannat, poleks alastus probleemiks. Manet pilt oli aga šokeeriv kuna alastus oli kaasaegne)

 

No comments:

Post a Comment